Behandelaanbod

Behandelaanbod

Individueel gerichte therapieën:

CGT (cognitieve gedragstherapie) is een manier om met problemen om te gaan waarbij wordt gekeken naar het verband tussen: de manier waarop je denkt, hoe je je voelt, en wat je doet. het helpt je om manieren van denken op te sporen die niet helpend zijn en een goed gevoel in de weg staan.

MBCT ( op mindfulness gebaseerde cognitieve gedragstherapie): Mindfulness betekent: doelbewust aandacht geven, zonder oordeel, in het huidige moment. De training is gebaseerd op een combinatie van Oosterse meditatietechnieken en Westerse kennis over stress, aandacht en executief functioneren en richten zich op het verbeteren van de concentratie en het vergroten van het inzicht in hoe met eigen problemen en klachten om te gaan. Daarnaast om te leren minder kritisch, meer accepterend en vriendelijker voor jezelf te zijn. Op deze manier leer je adequater om te gaan met stress, ongemak en tegenslagen.
Het verbetert de aandacht en concentratie en vermindert impulsiviteit, agressie en andere gedragsproblemen. Mindfulness helpt om op een kalme, onbevooroordeelde manier met de aandachtsproblemen, maar ook met andere problemen of klachten, om te gaan. Elke bijeenkomst heeft een thema, zoals omgaan met gedachten, omgaan met stress en zelfzorg. 

EMDR (Eye Movement Desensitization  & Reprocessing): voor het verwerken van emotioneel belastende herinneringen aan traumatische of stressvolle ervaringen (bijvoorbeeld; een ongeval, (seksueel) geweld, pestervaring). Het gaat erom dat de herinnering wordt los gekoppeld van emotionele lading. De herinnering blijft, alleen raak je er niet meer door overstuur. Gezocht wordt in de therapie naar wat er op dit moment nog ‘naar’ is aan de herinnering. Daar maken we een tekening of een plaatje van en vertellen het verhaal erbij terwijl de therapeut ervoor zorgt dat het kind oogbewegingen maakt, of klikgeluidjes hoort of bepaalde bewegingen maakt. Dit verloopt via een standaard protocol.
EMDR-ES: een toegepaste vorm specifiek bij eetstoornissen.
EMDR bij preverbaal trauma: wanneer herinneringen zijn opgeslagen in de leeftijd dat een kind zich nog niet volledig via de gesproken taal (verbaal) kon uiten. De periode tussen 0-4 jaar wordt pre verbale fase genoemd. EMDR verloopt dan via een verhalenmethode.

Oplossingsgerichte therapie: een methode waarmee kinderen op een positieve manier problemen overwinnen door stapsgewijs nieuwe vaardigheden aan te leren. 

Schrijftherapie (Write Junior):  een methode waarbij het kind samen met de therapeut zijn verhaal opschrijft. In een aantal sessies wordt niet alleen het trauma en de context daarvan opgeschreven, maar ook wordt gewerkt aan nieuwe manieren om er tegenaan te kijken en er mee om te gaan, zodat het kind na afloop van de therapie weer voort kan met zijn leven. Het ‘boek’ dat het kind aan het eind van de behandeling over houdt is een belangrijk document om later nog eens te lezen en ook te laten lezen aan mensen die belangrijk zijn voor het kind. Hun erkenning voor wat het kind heeft doorgemaakt is een ondersteunend element in de behandeling.

Rouw- en verliesverwerking: wanneer kinderen of jongeren vast gelopen zijn in een rouwproces (kinderen rouwen anders), te herkennen aan psychosomatische klachten, slaapproblemen, gedragsverandering (teruggetrokken), stemmingsverandering. In de methode ligt et accent op het kunnen uiten van gedachten en gevoelens via spel, tekenen en symbolisch ophalen van herinneringen.

Ouder-kind relatie(herstel) therapie:

Hechtingstherapie (Theraplay): een speelse methode die wordt ingezet om de ouder-kindrelatie te verstevigen en waarin ouder en kind samen deelnemen aan de behandeling. Het accent licht op het weer samen kunnen genieten van en met elkaar in spel. 

Gezinstherapie:

Systeemtherapie: een therapievorm waarbij men problemen aanpakt d.m.v. de context waarbinnen het individu functioneert. Deze context (meestal het gezin) wordt gezien als een systeem, waarbinnen er allerlei interacties plaatsvinden. Deze interacties kunnen volgens een bepaald patroon verlopen, waardoor ze problemen creëren of beïnvloeden. Ondanks de focus op de context, hoeft niet altijd het volledige gezin aanwezig te zijn bij de therapie. Afwisselend kan even goed met slechts één of twee gezinsleden gewerkt worden. Er wordt namelijk vanuit gegaan dat een verandering bij een lid van het gezin automatisch ook bij de rest veranderingen teweeg brengt. Eén van de methodes waarmee in de systeemtherapie gewerkt wordt is via het familiespel ‘Mijn gezin en ik’. D.m.v. rollenspel, vragen en doe-opdrachten worden kinderen en ouder(s) of opvoeders betrokken en worden belangrijke thema’s op een ontspannen en gestructureerde wijze behandeld.

Opvoeding:

Mindful ouderschap: Deze training leert ouders hoe zij beter om kunnen gaan met stress en de dagelijkse hectiek in het ouderschap. ouders trainen hun vermogen om minder te reageren vanuit automatische reactiepatronen en meer met bewuste aandacht aanwezig te zijn in de opvoeding van hun kinderen. Ook wordt hun emotie management vergroot; beter omgaan met je eigen emoties en je kinderen ondersteunen in het omgaan met emoties.

Training in groepsverband:

Sociale Vaardigheids- en Weerbaarheidstraining: Een gedragstherapeutische methode voor kinderen met problemen in het contact met leeftijdsgenoten. Bijvoorbeeld kinderen die gepest worden of zelf pesten, kinderen zonder vrienden, kinderen die zichzelf overschreeuwen of juist teveel hangen aan volwassenen.